מטרד לציבור
שמירה על הסדר הציבורי, התנהגות פסולה בציבור, ועוד
מטרת חוק העונשין בישראל ומערכת אכיפת החוק לשמור על הסדר הציבורי, למנוע עוולות וגם למנוע כל דבר העלול להוות מטרד לציבור. רבים מאיתנו נתקלים כמעט בכל יום בדברים, מקרים או אירועים המהווים לנו מטרד וחלק מאותם דברים מעוגנים בחוק כמטרד לציבור וכיום יש בכוחנו להשתמש במערכת אכיפת החוק להפסקה ומניעה של אותם מטרדים.
מהו מעשה מטרד לציבור?
מטרד לציבור חייב להיות מעשה שיש בכוחו לפגוע ברבים וכך בתוך מטרדים לציבור ניתן למצוא כל מעשה או הימנעות ממעשה שיפריעו לציבור, יגרמו לו להטרדה, פגיעה, אי נוחות או סכנה. החוק אינו עושה את ההבדל בין מקרים בהם מספר אנשים מועטים גורמים למטרד לציבור גדול יותר, לבין מקרים בהם האנשים המבצעים את מעשה ההטרדה רבים מאילו שנפגעו והוטרדו מן המעשים והעונש על עבירה של מטרד לציבור הוא עונש מאסר של שנה אחת.
יחד עם זאת, אם המעשה מטריד ציבור מסוים, אך בו זמנית מקל על חלק אחר מהציבור את השימוש בזכויותיו כחוק וכדין, הרי שברוב המקרים יוחלט כי לא מדובר במטרד לציבור. בחוק גם ישנה הבדלה בין מטרד לציבור לבין מטרד ליחיד ובעוד שמטרד ליחיד נוגע לתחום המקרקעין, התחום המשפטי של מטרד לציבור נועד להגן על הציבור ממטרדים בתחומים שונים ומגוונים.
החוק גם מגדיר מקרים של התנהגות פסולה במקום ציבורי, עבירה שעונשה שישה חודשי מאסר. התנהגות פסולה במקום ציבורי יכולה להיות התנהגות פרועה או מגונה במקום ציבורי, לגרום לקטין שטרם מלאו לו 16 שנים, לשדל, או להניע אותו לפשוט יד או לקבץ נדבות במקום ציבורי, להתהלך במקום ציבורי כפושט יד, מקבץ נדבות או להשתדל להשיג תרומות מכל סוג באמתלת כזב או מרמה, לנהוג במקום ציבורי באופן שעלול להוביל להפרת השלום או לשוטט בחצרים, בדרך, בכביש, בסביבתם, קירבתם או במקום ציבורי בדרך ובנסיבות שיש בהן להסיק על מטרה פסולה או אסורה.
מכיוון שעל פניו ובקריאה יבשה של החוק נדמה כי מדובר בחוק פרוץ שבעקבותיו רבים מאיתנו עלולים להיות מואשמים בעבירה פלילית עקב שוטטות בלתי מוסברת במקום ציבורי, על מנת להוכיח כי אכן מדובר בעבירה של מטרד לציבור יש להוכיח כי המעשה אכן גורם לפגיעה או עוולה למספר בלתי מוגדר של אנשים. מעבר לכך, גם אם בעצם עשיית המעשה לא הייתה כוונה לפגוע בציבור, אך תוצאותיו של המעשה הובילו לפגיעה, הרי שמדובר בעבירה של מטרד לציבור.